Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19

publikatory:

Dz. U. z 2020 r. poz. 1389, 1830, 1859, 1870, 1960, 2087

oraz z 2021 r. poz. 92, 202, 283, 366 i 448

Na podstawie art. 30b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. W roku szkolnym 2020/2021 ogranicza się w całości lub w części funkcjonowanie publicznych i niepublicznych jednostek systemu oświaty, w których odpowiednio wszystkie lub poszczególne zajęcia zostały zawieszone na podstawie przepisów wydanych na podstawie odpowiednio art. 95a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2020 r. poz. 1327), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r., art. 32 ust. 11 oraz art. 47 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, z zastrzeżeniem § 1a.

2. Ograniczenie, o którym mowa w ust. 1, wprowadza się na czas, na jaki zostały zawieszone odpowiednio wszystkie lub poszczególne zajęcia.

3. (uchylony)

§ 1a.

1. Od dnia 1 marca 2021 r. do dnia 14 marca 2021 r. na obszarze kraju ogranicza się funkcjonowanie publicznych i niepublicznych:

1)  szkół podstawowych w zakresie klas IV-VIII;

2)  szkół ponadpodstawowych;

3)  placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;

4)  ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych;

5)  domów wczasów dziecięcych;

6)  szkolnych schronisk młodzieżowych.

1a. Od dnia 15 marca 2021 r. do dnia 28 marca 2021 r. na obszarze województw lubuskiego, mazowieckiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego ogranicza się również funkcjonowanie publicznych i niepublicznych szkół podstawowych w zakresie klas I–III.

2. W przypadku:

1)  szkół podstawowych specjalnych w zakresie klas IV-VIII oraz szkół ponadpodstawowych specjalnych,

2)  szkół podstawowych specjalnych w zakresie klas IV-VIII oraz szkół ponadpodstawowych specjalnych, funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych,

3)  szkół podstawowych specjalnych w zakresie klas IV-VIII oraz szkół ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej,

4) szkół podstawowych specjalnych w zakresie klas I-III, o których mowa w ust. 1a, w tym funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej

– zajęcia mogą być prowadzone w szkole; o prowadzeniu zajęć w szkole decyduje dyrektor szkoły.

3. W ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych dopuszcza się możliwość realizacji zajęć, w szczególności zajęć rewalidacyjnych, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, za zgodą rodziców dzieci i uczniów posiadających odpowiednio orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zajęcia mogą być realizowane w bezpośrednim kontakcie dziecka lub ucznia z osobą prowadzącą te zajęcia.

§ 1b. (uchylony)

§ 2.

1. W jednostce systemu oświaty, której funkcjonowanie zostało w całości lub w części ograniczone zgodnie z § 1 ust. 1, zawieszone zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 30c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

2. W przypadku gdy zawieszone zajęcia nie mogą być realizowane w sposób, o którym mowa w ust. 1, dyrektor jednostki systemu oświaty ustala inny sposób realizowania tych zajęć.

3. (uchylony)

3a. W przypadku ograniczenia funkcjonowania szkół, placówek i centrów zgodnie z § 1a, zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 30c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z wyjątkiem zajęć prowadzonych w szkole lub ośrodku, o których mowa odpowiednio w ust. 3ba pkt 1, ust. 3f pkt 1 i § 1a ust. 2 i 3, a także zajęć i praktyk, o których mowa odpowiednio w ust. 3h i 3j-3jc.

3b. W przypadku gdy zajęcia nie mogą być realizowane w sposób, o którym mowa w ust. 3a, dyrektor szkoły, placówki i centrum, o których mowa w § 1a, ustala inny sposób realizowania tych zajęć.

3ba. Ograniczenie funkcjonowania szkół podstawowych w zakresie klas I-III, o którym mowa w § 1a ust. 1a, polega na prowadzeniu zajęć w taki sposób, że:

1) nie więcej niż 50% uczniów realizuje te zajęcia w szkole podstawowej oraz

2) co najmniej 50% uczniów realizuje te zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 3a, lub w inny sposób, o którym mowa w ust. 3b

– chyba że nastąpiło ograniczenie zgodnie z § 1 ust. 1.

3bb. Dyrektor szkoły podstawowej, o której mowa w § 1a ust. 1a, ustala harmonogram prowadzenia zajęć zgodnie z podziałem, o którym mowa w ust. 3ba, biorąc pod uwagę, w miarę możliwości, równomierne i naprzemienne realizowanie tych zajęć przez każdego ucznia zarówno w sposób określony w ust. 3ba pkt 1, jak i w sposób określony w ust. 3ba pkt 2.

3c. (uchylony)

3d. (uchylony)

3e. (uchylony)

3f. W przypadku uczniów szkół podstawowych w zakresie klas I-III, o których mowa w § 1a ust. 1a, szkół podstawowych w zakresie klas IV-VIII i szkół ponadpodstawowych, o których mowa w § 1a ust. 1, którzy z uwagi na rodzaj niepełnosprawności nie mogą realizować zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 3a, w miejscu zamieszkania, dyrektor szkoły ma obowiązek:

1)  zorganizować dla tych uczniów zajęcia w szkole lub

2)  umożliwić tym uczniom realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie szkoły.

3fa. W przypadku uczniów szkół podstawowych w zakresie klas I-III, o których mowa w § 1a ust. 1a, szkół podstawowych w zakresie klas IV-VIII i szkół ponadpodstawowych, o których mowa w § 1a ust. 1, którzy z uwagi na brak możliwości realizowania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 3a, nie mogą realizować tych zajęć w miejscu zamieszkania, dyrektor szkoły może umożliwić tym uczniom realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie szkoły.

3g. (uchylony)

3h. W przypadku szkół prowadzących kształcenie zawodowe, centrów kształcenia zawodowego oraz placówek kształcenia ustawicznego dyrektor odpowiednio szkoły, centrum lub placówki może zorganizować zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu w miejscu ich prowadzenia, w wybranych dniach tygodnia, w wymiarze nieprzekraczającym 10 godzin tygodniowo, o ile z programu nauczania zawodu lub programu nauczania danej formy pozaszkolnej nie wynika możliwość realizacji wybranych efektów kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

3i. Zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu, o których mowa w ust. 3h, mogą być prowadzone u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych, o ile w podmiotach tych nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić zdrowiu uczniów.

3j. Przepisy ust. 3h i 3i stosuje się odpowiednio także do kształcenia praktycznego realizowanego w ramach kursu, o którym mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

3ja. W przypadku szkół prowadzących kształcenie zawodowe praktyki zawodowe dla uczniów klas i semestrów programowo najwyższych kształcących się w zawodach, dla których podstawa programowa kształcenia w zawodach przewiduje kształcenie zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz.U. z 1984 r. poz. 201, z 1999 r. poz. 286, z 2013 r. poz. 1092, z 2018 r. poz. 1866 i 2088 oraz z 2019 r. poz. 103), mogą być realizowane w miejscu ich prowadzenia, o ile w podmiocie przyjmującym uczniów na te praktyki nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić zdrowiu uczniów. Przepisów ust. 3h i 3i nie stosuje się.

3jb. W przypadku szkół kształcących w zawodzie technik pożarnictwa prowadzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu mogą być realizowane w miejscu ich prowadzenia, o ile w podmiocie przyjmującym uczniów na te zajęcia nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić zdrowiu uczniów. Przepisów ust. 3h i 3i nie stosuje się.

3jc. W przypadku szkół policealnych prowadzących kształcenie w zawodach, dla których ministrem właściwym jest minister właściwy do spraw zdrowia, praktyki zawodowe mogą być realizowane w miejscu ich prowadzenia, o ile w podmiocie przyjmującym uczniów na te praktyki nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić zdrowiu uczniów. Przepisów ust. 3h i 3i nie stosuje się.

3k. W przypadku:

1) szkół podstawowych w zakresie klas IV-VIII: sportowych, mistrzostwa sportowego, z oddziałami sportowymi i oddziałami mistrzostwa sportowego, o których mowa w § 1a ust. 1 pkt 1,

1a) szkół podstawowych w zakresie klas I-III: sportowych, mistrzostwa sportowego, z oddziałami sportowymi i oddziałami mistrzostwa sportowego, o których mowa w § 1a ust. 1a,

2)  szkół ponadpodstawowych sportowych, szkół ponadpodstawowych mistrzostwa sportowego, oddziałów sportowych w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych i oddziałów mistrzostwa sportowego w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych, o których mowa w § 1a ust. 1 pkt 2

– zajęcia sportowe realizowane na podstawie programów szkolenia realizuje się w miejscu ich prowadzenia lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 3a, wyłącznie w zakresie, w jakim z programu szkolenia wynika możliwość ich realizacji z wykorzystaniem tych metod i technik.

4. Sposób realizacji zadań jednostki systemu oświaty innych niż realizacja zajęć ustala dyrektor tej jednostki.

5. O sposobie realizacji zajęć i innych zadań jednostki systemu oświaty dyrektor tej jednostki informuje organ prowadzący tę jednostkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

6. W klasie VIII szkoły podstawowej, klasie III liceum ogólnokształcącego i klasie IV technikum dyrektor szkoły może zapewnić w szkole konsultacje indywidualne lub grupowe z nauczycielem prowadzącym zajęcia edukacyjne z przedmiotów, z których uczeń przystępuje odpowiednio do egzaminu ósmoklasisty lub egzaminu maturalnego.

6a. W ramach konsultacji, o których mowa w ust. 6, dyrektor szkoły może zorganizować w szkole testy sprawdzające poziom przygotowania uczniów do egzaminu ósmoklasisty lub egzaminu maturalnego.

7. Dyrektor szkoły, centrum lub placówki, o których mowa w § 1 i § 1a, może udostępnić pomieszczenia w szkole, centrum lub placówce w celu przeprowadzenia poszczególnych stopni konkursów, olimpiad lub turniejów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

8. Dyrektor szkoły lub placówki, o której mowa w ust. 1, może udostępnić pomieszczenia odpowiednio w szkole lub placówce w celu przeprowadzenia badań edukacyjnych, których realizacja wynika z krajowych lub międzynarodowych zobowiązań ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

§ 2a. Ograniczenie funkcjonowania szkół, o którym mowa w § 1a ust. 1 i ust. 1a, nie dotyczy:

1)  szkół podstawowych specjalnych oraz szkół ponadpodstawowych specjalnych, funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii;

2)  oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych;

3)  internatów;

4) branżowych szkół I stopnia – w odniesieniu do uczniów będących młodocianymi pracownikami w zakresie zajęć praktycznych realizowanych u pracodawców, o ile u pracodawcy nie występują zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogą zagrozić zdrowiu młodocianego pracownika.

§ 2b.

1. Od dnia 15 marca 2021 r. do dnia 28 marca 2021 r. na obszarze kraju ogranicza się funkcjonowanie publicznych i niepublicznych szkół i placówek artystycznych, które polega na zorganizowaniu zajęć w tych szkołach i placówkach w następujący sposób:

1)  w przypadku szkół artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne oraz placówek artystycznych – zajęcia edukacyjne są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 3, lub w inny sposób, o którym mowa w ust. 4;

2)  w przypadku szkół artystycznych realizujących także kształcenie ogólne w zakresie klas IV-VIII szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego – zajęcia edukacyjne ogólnokształcące i zajęcia edukacyjne artystyczne są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 3, lub w inny sposób, o którym mowa w ust. 4.

1a. Od dnia 15 marca 2021 r. do dnia 28 marca 2021 r. na obszarze województw lubuskiego, mazowieckiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego ogranicza się również funkcjonowanie publicznych i niepublicznych szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie klas I-III szkoły podstawowej.

1b.  Ograniczenie funkcjonowania szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie klas I-III szkoły podstawowej, o którym mowa w ust. 1a, polega na prowadzeniu zajęć w taki sposób, że:

1) nie więcej niż 50% uczniów realizuje te zajęcia w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej oraz

2) co najmniej 50% uczniów realizuje te zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 3, lub w inny sposób, o którym mowa w ust. 4

– chyba że nastąpiło ograniczenie zgodnie z § 1 ust. 1.

1c. Dyrektor szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, o której mowa w ust. 1a, ustala harmonogram prowadzenia zajęć zgodnie z podziałem, o którym mowa w ust. 1b, biorąc pod uwagę, w miarę możliwości, równomierne i naprzemienne realizowanie tych zajęć przez każdego ucznia zarówno w sposób określony w ust. 1b pkt 1, jak i w sposób określony w ust. 1b pkt 2.

2. (uchylony)

3. W przypadku ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek artystycznych zgodnie z ust. 1 i ust. 1a, zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 30c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

4. W przypadku gdy zajęcia nie mogą być realizowane w sposób, o którym mowa w ust. 3, dyrektor szkoły lub placówki, o której mowa w ust. 1 i ust. 1a, ustala inny sposób realizowania tych zajęć.

5. W szkołach artystycznych realizujących także kształcenie ogólne w zakresie klasy VIII szkoły podstawowej lub klasy III liceum ogólnokształcącego dyrektor szkoły może zapewnić konsultacje indywidualne lub grupowe z nauczycielem prowadzącym zajęcia edukacyjne z przedmiotów, z których uczeń przystępuje odpowiednio do egzaminu ósmoklasisty lub egzaminu maturalnego.

5a. W ramach konsultacji, o których mowa w ust. 5, dyrektor szkoły może zorganizować w szkole testy sprawdzające poziom przygotowania uczniów do egzaminu ósmoklasisty lub egzaminu maturalnego.

6. W klasach programowo najwyższych szkół artystycznych, w których jest przeprowadzany egzamin dyplomowy, dyrektor szkoły może zorganizować konsultacje indywidualne lub grupowe z nauczycielem prowadzącym zajęcia edukacyjne z przedmiotów, z których uczeń przystępuje do egzaminu dyplomowego.

7. Dyrektor szkoły lub placówki, o której mowa w ust. 1, może udostępnić pomieszczenia odpowiednio w szkole lub placówce, w celu przeprowadzenia konkursów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, po uzyskaniu zgody organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

8. Dyrektor szkoły lub placówki, o której mowa w ust. 1, może udostępnić pomieszczenia odpowiednio w szkole lub placówce w celu przeprowadzenia badań edukacyjnych, których realizacja wynika z krajowych lub międzynarodowych zobowiązań ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

§ 2c. (uchylony)

§ 3. Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. poz. 410, z późn. zm.).

§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2020 r.


Stan prawny na dzień 15 marca 2021 r.

Przewiń do góry